Bez povoleného JavaScriptu není tento web plně funkční!
Co je Začít spolu?

Program Začít spolu (mezinárodně označovaný Step by Step) je inovativní pedagogický přístup orientovaný na dítě, který se neustále vyvíjí a reaguje na nové poznatky z oblasti vzdělávání a výchovy dětí. Jedná se o velmi otevřený didaktický systém, který umožňuje školám i učitelům přizpůsobit si jeho konkrétní podobu kultuře, zvykům a tradicím dané země, jejímu vzdělávacímu systému i potřebám konkrétních dětí. Program se začal vytvářet v 90. letech minulého století v USA, v České republice je realizovaný od roku 1994 v mateřských školách a od roku 1996 na prvním stupni základních škol.
Program Začít spolu uznává, oceňuje a podněcuje vývoj těch charakteristických rysů osobnosti, které jsou v současné a v rychle se měnící společnosti 21. století obzvlášť potřebné. Intenzivně rozvíjí tři klíčové životní dovednosti dnešní doby:
- komunikaci,
- spolupráci,
- řešení problémů.
Začít spolu připravuje děti na to, aby se v budoucnu aktivně zajímaly o učení, uměly se samy a efektivně učit, učení je bavilo a nebylo pro ně spojeno s nadměrným stresem. Program se zaměřuje na budování vnitřní motivace k učení, vede k aktivnímu učení, které budou děti v budoucnu potřebovat, učí je hledat svoje silné stránky.
Pedagogové se ve třídách zaměřují na vytvoření učebního podnětného prostředí otevřeného dětem. Podporují možnost volby, práci v malých skupinách s podporou kooperace. Stěžejní je individualizace na třídách společně s širokou vzdělávací nabídkou. Pedagog působí v roli průvodce na cestě vzděláním.
Průběh jednoho dne ve třídě Začít spolu:
Ranní kruh
- Místo pro společné setkávání, sdílení, prostor pro motivaci k tématu.
- Informace se předávají dětem prostřednictvím ranní zprávy, dopisu (seznámení dětí s denním plánem).
Integrovaná tematická výuka
- Třída pracuje na společném zadání.
- Zpravidla matematika a český jazyk.
- Výuka probíhá dle potřeby probíraného učiva a dle volby pedagoga – frontálně, formou dílčích projektů, didaktických her; metodami činnostního učení, ve skupinkách nebo ve dvojicích.
Přestávka
Práce v centrech aktivit
- Děti se rozdělují do center aktivit dle své volby a předem daných pravidel (v průběhu týdne žák navštíví každé z center, které jsou v daném týdnu připravené).
- V každém centru pracuje skupinka 4-5 dětí.
- V centrech aktivit jsou připravené takové úkoly, které děti vedou k přemýšlení a praktické činnosti zároveň, umožňují jim spolupracovat, vzájemně si pomáhat, společně řešit problémy atp.
- Úkoly se vztahují k tématu, na kterém děti v daném období pracují.
- Nejčastější centra aktivit: matematika, pokusy a objevy, jazykové hry, čtení, psaní, výtvarný ateliér, někdy též dramatizace atp.
- Ve stejný čas se ve třídě odehrávají různé činnosti.
- Při práci v centrech učitel „přechází“ do role pozorovatele a pomocníka, případně poskytuje individuální pomoc dětem, které ji potřebují.
Hodnotící (reflektivní) kruh
- Děti hodnotí, co a jak se jim dařilo, nedařilo a proč, vyměňují si zkušenosti, učí se od sebe navzájem.
- Prostor pro sdílení dojmů a zážitků.
- Písemné hodnocení formou hodnotícího archu (děti zaznamenávají své postřehy a komentáře, hodnocení připojuje i učitel).
Více informací naleznete na oficiálních stránkách Začít spolu (Step by step o.p.s.) http://www.zacitspolu.eu, případně se obraťte s dotazy na náš email skola@zskamenka.cz.
Zdroje: www.zacitspolu.eu, www.zsmnisek.cz, www.zacitspolukadan.cz